Czy inwestycja w kursy językowe dla firm się opłaca?

Pracodawcy coraz chętniej stawiają na rozwój swoich pracowników, wysyłając ich na rozmaite kursy, szkolenia i konferencje. Nie jest tajemnicą, że zwiększa to zaufanie pracownika do firmy, poprawia komunikację i współpracę między pracownikami, zwiększa motywację do pracy oraz zaangażowanie w rozwój firmy. Wśród typowo branżowych szkoleń, coraz częściej pracodawcy dostają oferty kursów języka angielskiego dla swoich pracowników. Czy są one konieczne i opłacalne?

Nauka biznesowego języka angielskiego

angielski dla firmBadania i raporty zgodnie pokazują, iż język angielski jest najpopularniejszym językiem, którego uczą się obcokrajowcy i pozwala na porozumiewanie się w niemal każdym zakątku świata, zarówno na tle prywatnym, jak i biznesowym. Pracodawcy dlatego właśnie inwestują głównie w naukę języka angielskiego, gdzie pracownicy w przeciwieństwie do ogólnych kursów językowych, szczególny nacisk stawia na język biznesowy. Praktyczna znajomość języka angielskiego realnie przekłada się na jakość pracy - pracownicy mogą swobodnie posługiwać się anglojęzycznym oprogramowaniem, zwiększają się ich możliwości komunikacyjne i negocjacyjne, co ostatecznie przekłada się na zwiększenie rentowności i wpływa pozytywnie na wizerunek firmy. Wspólne lekcje języka angielskiego są także ciekawą formą integracji pracowników, powodującą polepszenie relacji w grupach oraz zwiększenie efektywności i samopoczucia uczestników szkoleń.

Kursy z innych języków niż angielski

szkolenia językowe dla firmNauka języków obcych nie kończy się na języku angielskim, dlatego też szkoły językowe, wychodząc naprzeciw potrzebom zmieniającego się rynku, wciąż poszerzają swoją ofertę szkoleń językowych dla firm z innych języków, niż wspomniany angielski. Coraz bardziej popularna staje się nauka języka niemieckiego czy chińskiego. Wszystko jednak zależy od tego, jaki język może się okazać bardziej przydatny do rozwoju firmy. Dla przedsiębiorstw, które planują, bądź są obecne na rynkach zachodnich, możliwość komunikacji w językach niemieckim, francuskim, hiszpańskim, czy portugalskim będzie zdecydowanie bardziej pożądana, opłacalna i przydatna, niż nauka języka angielskiego, a współpraca z azjatyckimi dostawcami może być efektywniejsza, jeżeli pracownicy posługują się biegle językiem chińskim, lub japońskim. Nauka języków obcych w firmach i przedsiębiorstwach coraz rzadziej sprowadza się wyłącznie do języka angielskiego, a rozwój międzynarodowych przedsiębiorstw, współpracujących z najróżniejszymi narodowościami, nierzadko wymaga znajomości nawet kilku języków obcych przynajmniej w stopniu komunikatywnym.

Decyzja o wysłaniu pracowników na kursy językowe może nie być dla pracodawcy łatwa, szczególnie jeśli zatrudnia sporą liczbę osób. Z punktu widzenia biznesowego, znajomość języka obcego przez pracowników, nie tylko tych zajmujących stanowiska kierownicze, lecz także niższego szczebla może przełożyć się na efektywniejszą ich pracę oraz większe możliwości firmy, gdyż zwiększenie jej zasobu intelektualnego bezpośrednio wpłynie także na większe znaczenie organizacji na rynku międzynarodowym.


Comments are closed.