
Analiza potrzeb językowych – krótka historia jakże to nowych dziejów
Analiza potrzeb językowych w nauczaniu języka badana była już na początku XX wieku dzięki angielskiemu nauczycielowi, który nazywał się Michael Philip West (1888–1973 ). W roku 1970, w wyniku intensywnych badań przeprowadzonych przez Radę Europy, analiza potrzeb językowych została uznana za ważne narzędzie w nauczaniu języka angielskiego i innych języków obcych.
Analizę potrzeb w nauczaniu języka możemy zdefiniować jako proces, który ma nam, nauczycielom, pomóc zebrać informacje oraz uzyskać dokładny obraz potrzeb i preferencji uczniów. Interpretacja zebranych informacji ułatwia podjęcie decyzji dotyczących programu, na podstawie którego będą realizowane zdefiniowane potrzeby uczniów.
Analizę potrzeb językowych możemy podzielić na analizę potrzeb językowych firmy i analizę potrzeb słuchacza. Obie te analizy są jednakowo ważne, jeśli chcemy aby nasze szkolenie dało najlepsze rezultaty.
Analiza potrzeb językowych firmy
W analizie potrzeb językowych firmy ważnym jest, aby dokładnie przeanalizować wszystkie czynności, które wykonują pracownicy naszego przedsiębiorstwa w danym języku obcym. Analiza potrzeb językowych przeprowadzona przez dział zasobów ludzkich , lub firmę zewnętrzną jest najlepszą, najprostszą i najefektywniejszą metodą analizy, jaką możemy wykonać.
Istotne jest, aby odpowiedzieć na takie ważne pytania jak:
- z osobami jakiej narodowości się komunikujemy?
- w jakim języku obcym się komunikujemy?
- w jaki sposób ta komunikacja się odbywa? (czy wykorzystujemy do tego celu telefon, pocztę elektroniczną, komunikator internetowy )
- jak często się komunikujemy? (czy codziennie, raz na tydzień, a może dużo rzadziej).
Przeprowadzenie dobrze skonstruowanych ankiet pozwoli odpowiedzieć na wiele dodatkowych, trudnych, ale istotnych pytań takich jak np:
- Dlaczego w naszej organizacji potrzebne są szkolenia językowe?
- Gdzie i w jakich działach są one nam potrzebne?
- Kto potrzebuje tych szkoleń – określone działy, a może wszyscy pracownicy firmy?
- Co tracimy nie organizując kursów szkoleniowych na terenie naszej firmy?
- Jak radzi sobie ze szkoleniami językowymi nasza bezpośrednia konkurencja?
- Co zyskamy wprowadzając szkolenia językowe do naszej organizacji?
- Co zyskają nasi pracownicy?
- Czy szkolenia językowe będą lepiej motywowały naszych pracowników?
Po przeprowadzeniu takich ankiet możemy śmiało ruszać do przodu pracując nad takimi zagadnieniami jak:
- Cel naszego szkolenia
- Budżet szkolenia
- Harmonogram szkolenia – czy szkolenia realizować przed pracą, w trakcie pracy czy po pracy
- Metody weryfikacji jakości naszego szkolenia
- Wybranie zewnętrznego dostawcy usług językowych
Równolegle z przeprowadzeniem analizy potrzeb językowych firmy, działu szkoleń lub działu HR, warto przeprowadzić formularz pt ” analiza potrzeb językowych” indywidualnego słuchacza.
Analiza potrzeb słuchacza
Poprzez przeprowadzenie takiej analizy, będziemy mogli zobaczyć czy cele, założenia działu zasobów ludzkich , pokrywają się z potrzebami naszych słuchaczy wymienionymi w ich ankietach. Jeśli tak to super. Jeśli nie, to warto jeszcze raz dokonać przeglądu potrzeb i porównać– gdzie występują podobieństwa, a gdzie i dlaczego istotnie się różnimy.
Analiza potrzeb językowych słuchacza powinna być krótka i odpowiadać na pytania postawione przez słuchacza takie jak:
- Dlaczego i do czego potrzebuję języka obcego w pracy?
- Jaki język obcy jest przeze mnie najczęściej używany? (angielski, niemiecki, a może inny)
- W jakich sytuacjach najczęściej wykorzystuję język obcy? (np. analiza raportów finansowych, redagowanie sprawozdań finansowych, kontakt mailowy, pisanie krótkich notatek do przełożonych, udział w spotkaniach, konferencjach, wyjazdy służbowe, raportowanie, rozmowy telefoniczne, czytanie literatury fachowej z danej dziedziny)
- Jakie cele w nauce języka obcego w miejscu pracy są dla mnie najważniejsze? (porozumienie się z inną osobą, przeczytanie korespondencji, a może zredagowanie jakiegoś pisma.)
- Ile czasu dziennie, w tygodniu, okazjonalnie mogę na tę naukę poświęcić? (10 minut, 30 minut, sporadycznie w ciągu tygodnia)
- Gdzie uczyłem się do tej pory języka obcego? (w szkole, na uczelni, za granicą, a może samemu)
- W jaki sposób uczyłem się języka obcego? (poprzez oglądanie filmów, słuchanie i tłumaczenie muzyki, czytanie tekstów, a może rozmowy)
- Jakie cechy w lektorze cenię najbardziej? ( Czy jest to doskonała wymowa, umiejętność zmotywowania do nauki, elastyczność w dostosowaniu się do potrzeb słuchaczy? Czy może uporządkowanie oraz konsekwencja w realizacji wybranego programu, wykorzystanie materiałów dodatkowych, monitorowanie postępów, stworzenie przyjaznej atmosfery na zajęciach, kreatywność?).
Najistotniejsze wskazówki dla działu HR !
Im lepsze rozpoznanie potrzeb językowych swojej firmy i słuchaczy, tym lepsze efekty takiego szkolenia. Analiza potrzeb językowych jest więc dziś prawdziwą koniecznością, a nie kosztownym kaprysem. Jeśli chcecie Państwo przeprowadzić taką kompleksową analizę potrzeb szybko i profesjonalnie – zapraszamy do kontaktu z nami 22 584 – 10 – 10 lub, mail : kursy@linguanova.com.pl lub wypełnij formularz:
Poznaj Języki! Zrozum Ludzi!. Bo sukces zaczyna się od komunikacji!
W Lingua Nova prowadzimy zajęcia zarówno stacjonarnie jak i online przy wykorzystaniu najnowszych i popularnych narzędzi. Są to między innymi: Microsoft Teams, Zoom, Clickmeeting oraz wiele innych. Szkolenia językowe realizujemy w atrakcyjnych pakietach zajęć. z serii Lingua Optima. Dostępne pakiety to: Optima 10, Optima 16, Optima 30,Optima 60, Optima 90 lub Optima 120 godzin lekcyjnych do wykorzystania z lektorem polskim lub natywnym. Częstotliwość, godziny, czy też narzędzie do nauki dopasowywane są na podstawie analizy potrzeb językowych oraz poziomu słuchaczy. Zajęcia organizowane są dla osób indywidualnych jak i małych kameralnych grup
Lingua Nova – Analiza potrzeb językowych
Wspólna 41, 00-519 Warszawa
https://agencjatlumaczen.com.pl ;
kursy@linguanova.com.pl
tel. 22 5841010 lub 668 041 729
Moc referencji; Interaktywna Mapa ; Opinie o nas w Google
Tłumaczenia przysięgłe i zwykłe oraz wynajem sal